woensdag 1 juni 2011

komkommercrisis

Het is komkommercrisis bij de Duiters. En niet alleen bij de Duitsers; want wij (Nederland) schijnen komkommers aan Duitsland te exporteren en op ónze komkommers zat, volgens de Duiters, de gevreesde EHEC-bacterie.

Ik werd op slag naar.
Ik had vorige week nog een komkommersalade voor mezelf gemaakt. De komkommer overigens wel geschild én gewassen, maar toch kreeg ik plots een vieze smaak in m'n mond. Er lag nog een stuk in de koelkast en die heeft meteen een nieuwe bestemming gekregen; de afvalemmer.
Van mijn moeder krijg ik een telefoontje dat ik geen komkommer, sla en andere rauwkost mag eten. En ik beloof plechtig dat ik dat ook niet zal doen.

Maar mijn eega vind het allemaal een beetje overdreven. "Ik durf gerust een komkommer te eten," merkt hij stoer op. En dat zet me aan het denken.
Normaal gesproken ben ik ook niet zo van de paniekvoetbal. En als je er goed bij nadenkt; wat kan je tegenwoordig nog wél veilig eten?? Er is altijd wel íets met ons voedsel.
BSE-koeien, dioxinekippen en eieren, varkenspest etc etc....!!! Een tijdje geleden werd gewaarschuwd voor etenswaren (groenten en fruit) die uit Japan afkomstig zijn. Dit in verband met de kernramp die het land na de aardbeving en tsunami trof. 
Is er überhaupt nog iets dat we veilig naar binnen kunnen schuiven, zonder het risico te lopen dat we ernstig ziek worden?? 

Wat de komkommercrisis in Duitsland betreft vraag ik me af óf het wel om de komkommer gaat. Waarom zijn andere delen van Duitsland dan niet 'besmet'?? Daar gaan toch ook komkommers uit Nederland en Spanje naar toe? Waarom word er in de media steeds vermeld dat buitenlanders, die ziek worden, naar Noord Duitsland zijn geweest?? Is het niet heel toevallig dat alle ziekmeldingen zo rondom Hamburg liggen? 
Ik vraag me dus af of er niet iets in het Duitse leidingwater rondom deze stad zit. Want rauwkost en rauwkostgerelateerde producten zijn de enige etenswaren wat je na het schoonmaken (in dit vervuilde water??) rauw eet. Andere groente, maar ook thee en koffie, worden natuurlijk verhit. 't Is gewoon een ideetje dat bij mij opkwam.
En op een bepaalde manier stelt het mij ook meteen geruster; het probleem ligt helemaal niet bij óns!!!

Gisteren werd door onze eigen overheid overigens verteld dat er niets mis met onze komkommers is. Wij kunnen dus met een gerust hart de Hollandse komkommer blijven eten. En dat dus doe ik ook maar gewoon....!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten