donderdag 10 november 2011

een e-reader

Sinds een paar dagen mag ik mij de trotse eigenaresse van een e-reader noemen.
Ik zat al sinds de zomer te dubben of ik nu wél of geen e-reader zou aanschaffen.
De halve buurt had een e-reader gekocht bij een pas geopend filiaal van de BCC in Emmen, waar ze ze op dat moment voor een zogenaamde stuntprijs te koop aanboden.
Maar ik twijfelde, want ik lees iedere dag, het gaat alleen niet zo snel omdat ik me erg slecht kan concentreren met achtergrondgeluid, en hierdoor lees ik maar zo'n drie á vier boeken per jaar. (het ligt er uiteraard ook aan hoe dik een boek is)
 Ik lees bij voorkeur 's avonds als we in bed liggen, ik bezig ben met de laatste inhalatie van de dag en Albert televisie kijkt. Het zacht brommen van mijn vernevelaar zorgt ervoor dat ik me heerlijk af kan sluiten voor achtergrondgeluid zoals gesprekken die op tv worden gevoerd. Ideaal dus om dan juist even te lezen.
Een ander leesmoment is 's morgens vroeg, als ik wederom met de vredespijp aan mijn mond zit.

Ik bleef dubben met als gevolg dat de actie van de BCC voorbij was voor ik er erg in had. En dus begon ik wat te zoeken en te vergelijken op het internet.
Je hebt namelijk hele simpele e-readers, maar ook hele uitgebreide. En ik had uiteraard wel een paar eisen.
Kijk, een e-reader hoeft van mij heus geen foto's op te kunnen slaan en ik zie ook het nut van muziek niet echt in. Daarentegen vind ik het wel prettig dat er een ingebouwd leeslampje inzit. Dat ik de lettergrootte kan veranderen en dat ik, als ik de e-reader heb weg gelegd, ook zo verder kan lezen, dus op de pagina waar ik gebleven was. En at last; de e-reader mocht beslist niet te duur zijn. Alles boven de honderd euro viel af!!!
De e-readers van de buurtgenoten hadden allemaal, heel handig, twee knoppen aan de zijkant van hun apparaatje waarmee ze konden bladeren. Op de plek waar je je duim houdt, met andere woorden; hier is over na gedacht.

Een paar maanden lang schoof ik de gedachten over een eventuele e-reader opzij en was ik er allerminst mee bezig.
Totdat ik afgelopen week de folders doorspitte en dat van de Blokker eens door nam.
Daar stond dus een e-reader in. Voor het redelijk aantrekkelijke prijsje van tachtig euries. Dat is nog veel geld, ik weet het. Maar aanzienlijk minder dan alle e-readers die ik de afgelopen tijd voorbij had zien komen én die ook nog eens aan mijn wensenlijstje voldeed.
Lucky me, ik had nog wat verjaardagsgeld over en stuurde Albert met een missie op stap.
Het geluk wil dat mijn buurvrouw álle boeken die zij de afgelopen tijd gedownload heeft nog vers op haar computer heeft staan, die de buurman heel vriendelijk op een usb-stick heeft gezet en nu in mijn e-reader staan. Ruim drieduizend (!!!) boeken.
En heel divers zag ik. Zo ben ik boeken tegen gekomen waarvan ik járen geleden al eens gezegd heb dat ik die lezen wou, maar waar het uiteraard nooit van gekomen is. Andere boeken die ik onlangs nog tegenkwam in een kwartaalcatalogus van de ECI staan in mijn nieuwe e-reader.
Ik voel me zo happy. Gisteravond heb ik zitten snuffelen in één of ander medische encyclopedie van de Mayo Clinic. Waardoor ik nu precies weet wat ik moet doen als ik mezelf aan een strijkijzer brand.
Ook de verschillen tussen een herseninfarct en een hersenbloeding staat er in beschreven en de symptomen die men dan vertoont.
En wat te denken van de boeken van Peter R. de Vries?? Nooit gedacht dat ik die nog eens lezen zou. Ten eerste omdat ik Peterrrrrrr een arrogante snuiter vind, maar ook omdat ik het zonde van mijn geld zou vinden om een boek van hem te kopen. Maar ik hoef geen euries aan Peter uit te geven, want hij staat in mijn e-reader. Boeken van Tess Gerritsen (één van mijn favorieten) zag ik in het lijstje voorbij komen, maar ook Midas Dekker en Martin Brill.
Zoals ik al zei; heel divers allemaal.

Nu heb ik nog een drietal gewone boeken op het nachtkastje liggen, dus die moet ik eerst lezen. Eén ervan is van Karin Slaughter en gelukkig ben ik al halverwege het boek. De andere is van Herman Koch, maar dat boek staat ook in het lijstje van de e-reader en het andere boek is dat van een kennis en eigenlijk heb ik geen flauw idee wat voor boek dat is.
Maar mocht je twijfelen of je een e-reader wilt aanschaffen, dan zou ik nu meteen naar de Blokker gaan. Een mooi apparaat met leeslampje (en voor de fotoliefhebbers en muziekfanaten; ja, je kan deze e-reader helemaal naar je eigen smaak indelen met foto's en muziek).

Veel leesplezier allemaal.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten