donderdag 14 juni 2012

De mooiste oranje-versierde straat van Drenthe

In mijn vorige blog schreef ik dat mijn suikers flink verhoogd waren en dat ik ze maar moeizaam naar beneden kreeg. Afgelopen maandag had ik 's middags na het broodje eten (en flink gespoten te hebben) een suiker om u tegen te zeggen en dus besloot ik dat het het beste was om toch even contact op te nemen met de internist in Groningen. Uiteraard nádat ik Alyssa gezien had, want dat stond in de planning en dat moest ook doorgaan, hoge suikers of niet....!!
De internist belde mij 's avonds terug en bleef heel kalm onder het verhaal dat mijn suikers zo hoog waren. Ik vroeg hem of ik de suikers wel weer eigenhandig op de rails zou kunnen krijgen en hij antwoordde dat hij geen problemen zag.
Hij adviseerde mij om de langwerkende insuline wat op te schroeven. Spoot ik normaal gesproken 16E, nu spuit ik dus 20E. En ik merkte het verschil de volgende dag meteen al.
De internist legde mij uit dat hij liever een regelmatige suikerspiegel over de hele dag ziet en dat hij daarom niet zo'n voorstander is van bijspuiten. Vooral omdat je dan, zoals mij dus ook maandag overkwam, weer te laag komt te zitten.
De suikers zijn nu al enkele dagen mooi constant en dus gaan we nog maar even zo door. De Prednison is nu ook afgebouwd dus zal het wel niet zo lang meer duren voor die 20E langwerkende insuline teveel is en ik weer terug naar 16E kan.

Een paar weken geleden had Albert onze straat opgegeven bij TV Drenthe in de wedstrijd; mooiste Oranjestraat van Drenthe. Hij had bewust tegen niemand iets gezegd, behalve tegen mij, omdat hij dacht dat we toch geen kans maakten.
Maar afgelopen maandag belde er een mevrouw van tv Drenthe met de mededeling dat wij bij de genomineerden hoorden en dat ze woensdagochtend langs zou komen voor een verslag.
Toen sloeg de oranje-gekte hier in de straat compleet toe.
Maandagavond kwamen alle knappe koppen bij elkaar en begon het brainstormen hoe we de eerste prijs binnen konden slepen. Er kwamen een boel ideeën los. 
Er werden extra vlaggetjes (voor zover dat nog mogelijk was want alles was óf uitverkocht óf bíjna uitverkocht) en andere oranje-versierselen ingeslagen, het doel dat op het veldje staat en door de buurkinderen word gebruikt om penalty te schieten, werd bekleed met een oranje zeil waar gaten uit waren geknipt en waar men met de bal op kon schieten voor punten (á la vi oranje) en de Oranje-bus* werd als troef ingezet. 
Het werd een bijzonder kleurrijk geheel en diverse mensen hebben tot dinsdagavond laat hun best gedaan met het extra versieren van onze straat. 
Ronald en Jasmijn (achter de 500pnt)
ik en m'n nichtje Tanja (en hondje Bennie)
En zo zag het er 's morgens uit (compleet mét wijkagent)


Woensdagochtend tussen elf en twaalf uur zou tv Drenthe dus komen en omdat we een goeie indruk wilden maken hadden we diverse mensen gevraagd langs te komen om te laten zien hoe 'Oranje' we wel niet zijn. 
Er was een kleine teleurstelling dat er geen cameraploeg aan kwam zetten, maar een klein autootje met daarin verslaggever Anthon. Het hele gebeuren was te volgen via de radio, er werd dus 's avonds niets uitgezonden op tv. Maar dat mocht de pret niet drukken en Anthon had al snel door dat het hier om een hechte, gezellige buurt gaat waar de saamhorigheid hoog is. 
De beste man versprak zich door te zeggen dat hij de prijs zou uitreiken in de straat die gewonnen had en dat dat omstreeks vier uur 's middags zou zijn. 
En terwijl ik 's middags mijn nichtje Tanja op de thee had, kwam buurjongen Martijn vertellen dat de man van tv Drenthe op het veld stond. Zou het dan toch......???? 
Tanja en ik besloten voor het huis, op het bankje, plaats te nemen om alles gade te slaan. 
En zo waren we dus getuige van onze overwinning. De eerste prijs, een compleet verzorgde barbecue voor 30 personen, ging naar de Splitting. Wij zijn dus de mooist, versierde Oranjestraat van Drenthe. Hoe leuk is dat??? 
Iets wat als een grapje begon heeft deze mooie prijs opgeleverd. Het feesten begon toen echt. 
Na een half uurtje vertrok Anthon weer met z'n antenne-wagen en besloten de buurtgenoten dat we dit gezamenlijk gingen vieren met een patatje. 
De overwinning.....



's Avonds hebben we natuurlijk met z'n allen de nederlaag van Nederland tegen de Duitsers kunnen aanschouwen en hoewel dat natuurlijk behoorlijk balen is, kan voor ons de pret niet meer stuk. We hebben gewonnen en we gaan er een te gek barbecuefeestje van maken. Dat het nog maar een hele lange, mooie zomer mag worden....!!!!






* De Oranjebus is een omgebouwde bus van Arriva die door een groep Oranjefans wordt gebruikt om wedstrijden van het Nederlands elftal bij te wonen.

2 opmerkingen:

  1. Beste Alie,

    Gisteren op mijn werk, las ik een blaadje van een collega die ook suiker heeft.
    Hierin stond ook iets in, over niet tijdige maaglediging wat invloed heeft op de ingenomen insuline en de koolhydraten.
    Er zijn dus altijd meerdere oorzaken dan alleen prednison.
    Zelf heb ik gisteravond ook wat bijgespoten, toen ik nog wat wilde eten voor het slapen gaan.
    Resultaat, vanochtend zware hypo die de hond opmerkte.
    Hierdoor werd mijn vriendin wakker deze kon mij met Glucagen + chocoladevla en appelstroop weer bijbrengen. Mijn suiker was toen 3.1! Baal hier best wel van en vertrouwen in mijn lichaam nog verder gezakt.

    Zelf til ik zwaarder aan de Suiker, dan CF.

    Info kan je natuurlijk vinden op:
    http://www.diabetes-leven.nl/
    http://www.bloedsuiker.nl/

    Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tjee Ben, ik kan me voorstellen dat je vertrouwen dan zakt. Het maakt je ook onzeker vind ik. Tenminste, als ik zo hoog zit en dan extra spuit om vervolgens heel laag te komen, is absoluut niet goed voor m'n zelfvertrouwen.
      Afgelopen zondag was het dus ook enorm hoog, na de middagmaal. Ik heb extra gespoten, maar wilde 's middags ook even gaan slapen. Maar aangezien Albert naar z'n werk was en ik dus alleen in huis durfde ik dat niet. Bang als ik ben dat ik een hypo krijg en niet meer wakker word. Ik heb één keer een hypo gehad dat mijn suiker 2.1 was en toen kreeg Albert mij met moeite wakker.
      Gelukkig heb ik de suikers nu weer redelijk op de rit.
      Maar dank je wel voor de tips. Ik kreeg via de mail trouwens een tip van een mede cf'r dat grapefruitsap de suikers ook kunnen verlagen. Wie weet heb je hier iets aan??

      groetjes Alie

      Verwijderen