dinsdag 24 september 2013

Vrijgezellig feestje....14 september

Bij een huwelijk hoort natúúrlijk een vrijgezellenfeest. En dus keek ik niet verbaasd op toen ik een paar maanden geleden, zo vlak na de verloving van Luuk en Myrte, een berichtje kreeg van een vriendin van het tweetal.
Tuurlijk wilden Albert en ik meedoen met een vrijgezellenfeest. Wat ik voor mezelf wel besloot was dat ik niet mee ging doen met extreme activiteiten, waar je dus een goed uithoudingsvermogen voor nodig zou zijn. Daarbij denk ik dus aan paintballschieten, survivallen, bungeejumpen o.i.d.....;-) Als er een etentje in het verhaal voor zou komen, zou ik daar in ieders geval bij aanschuiven.

Ik kreeg het verhaal een beetje zijdelings mee. De zomer kwam voorbij, met al z'n warme dagen waarbij ik gevloerd op bed lag, antibioticakuren die me aan bed gekluisterd hielden, dus ik liet Albert mooi meedoen met alle gesprekken en besprekingen en hoorde van hem wel wat er besloten werd.
Uiteindelijk werd het dus een barbecue in de tuin van de familie Van Lottum; Myrte haar ouders. Daarbij waren dan zowel de ouders van de bruid als de bruidegom uitgenodigd.
Wij dienden om vijf uur bij het ouderlijk huis van de bruid aanwezig te zijn. Op dát moment werden Luuk en Myrte opgehaald met een brandweerauto, die hen naar het ouderlijk huis bracht. Er werd voor de brandweer gekozen omdat Luuk bij de vrijwillige brandweer van Tweede Exloërmond zit.

aankomst Luuk en Myrte
Alyssa even bij 'oom' Jonnie op schoot.
het bruidspaar is gearriveerd, net als de meiden....nu de mannen nog


Achter de brandweerauto reed de auto van de meiden die kleine Alyssa bij zich hadden.
Het feestje kon dus beginnen, hahahaha. Nee hoor, grapje. Een kleine tien minuten later waren de mannen ook aanwezig en kon de barbecue dus echt beginnen.
Het lag natuurlijk in de bedoeling dat Luuk en Myrte in het ongewisse zouden worden gelaten. Het enige dat hen duidelijk was, was dat er een vrijgezellenfeestje georganiseerd zou worden, maar ze wisten zélfs de datum niet.

's Middags waren de jongens en de meiden druk met de voorbereidingen in de tuin van het huis van de Van Lottums. Er werd een tent opgezet, want het was nou niet bepaald mooi weer. De boel werd versierd en opgevrolijkt, Albert had iemand gecharterd die een leuke spelletjesavond met muziek zou verzorgen (dezelfde persoon die vorig jaar ook óns feestje had opgeleukt), dus die kwam z'n spulletjes ook alvast brengen.
De zus van de bruid kreeg de opdracht Luuk en Myrte thuis te houden. Om hen ervan te weerhouden om naar het ouderlijk huis te gaan, ook al wisten ze nog van niks.
Toen bleek dat Luuk en Myrte 's middags een afspraak hadden bij hun trouwlocatie én alsof de duvel ermee speelde moest de zus vrij plotseling en onverwacht werken. Er was dus niemand die het aanstaande echtpaar in de gaten hield en jawel; op weg naar hun afspraak naar de trouwlocatie gingen ze bij pap en mam Van Lottum langs. Hihihihi. Zoiets zul je dus altijd zien.
Dat was een heel klein dompertje op de zaak, maar aan de andere kant; het was de 14e, de trouwdag was een week later, er moet toch wel iets van een vermoeden zijn geweest dat het vrijgezellenfeestje die dag zou plaatsvinden.

Maar ook al hadden ze gezien dat er iets stond te gebeuren, ze wisten nog steeds niet wat er nu écht allemaal op de planning stond.

Zodra iedereen aanwezig was werd de barbecue aangestoken en kon het feestje beginnen.
Er stond een heater in de tent en een andere kachel zodat niemand het koud hoefde te hebben.

gelukkig was er een terrasheater



samen het eerste vlees op de barbecue leggen

Om zeven uur kwam Gunhar om de muziek te verzorgen. Dat was, zoals altijd, weer grandioos. Wat heeft die man toch een mooie, warme stem.
Eerst zong hij zelf om een beetje 'warm te draaien' daarna werd er een spelletje gespeeld. Waarbij de 'jongens' het tegen de 'meiden' opnamen.
Gunhar liet telkens een paar seconden een liedje horen en dan was het aan de twee groepen om als eerste het liedje te raden; artiest én titel. Dat leidde tot hilarische taferelen.
Daarna, waarbij de jongens wonnen, maar ik blijf hier m'n twijfels over houden, was het karaoketijd. Natuurlijk stond de barbecue nog steeds aan en kon er nog steeds gesmikkeld worden.
vlnr. Patrick H, Luuk, Jonnie en Patrick P
Jonnie en Luuk proberen Karaoke uit
Ryanne, Lydian en Myrte doen ook een poging


Om half tien werden er t-shirts uitgereikt. De vrouwen droegen een zwart shirt met een roze zoen terwijl Myrte een wit shirt kreeg met de roze zoen. Ze droeg een sjerp en een klein sluiertje om aan te geven dat zíj de bruid in spe was.
De mannen droegen een zwart shirt en speelden de beveiliging van Luuk, compleet met nepsnorren en zonnebrillen. Luuk droeg een wit t-shirt met daarop allerlei opdrachten die hij moest uitvoeren.
Opdrachten uitvoeren??
Ja, zowel de mannen als de vrouwen gingen afzonderlijk, ieder in hun eigen limousine, naar Groningen om te stappen.
allebei gekleed in hun 'stap-tenue'
groepsfoto van de vriendengroep. op naar Groningen

Dat ze nog gingen stappen werd het aanstaande bruidspaar al snel duidelijk.
Ik zat binnen, met Alyssa op schoot (de arme schat was helemaal van de leg en zette het op een huilen toen oma haar in bedje legde) toen ik de lampen van de limousine zag. 'Oh, de limousines zijn er al,' zei ik.
Luuk die op dat moment bij me stond lichtte op als een kerstbal in het donker. 'Wauw, gaan we met een limo?' vroeg hij met een glimlach van oor tot oor.
Omdat iedereen 'gekleed' was om weg te gaan, bewoog de hele groep zich naar de straat. Waar natuurlijk nog diverse foto's werden gemaakt.
De limo's zouden achter elkaar naar Groningen rijden en vanaf daar zou de groep zich splitsen. De mannen gingen een kant op en de dames op hun beurt ook weer een kant.
de mannen voor de mannen-limousine
de meiden voor de meiden-limo

Terwijl de 'jeugd' op weg naar Groningen was, was het voor de achterblijvers zaak om de boel alvast een beetje op te ruimen. Myrte haar moeder maakte koffie voor ons en genietend van dit bakje troost werd de avond aan de keukentafel door genomen. Nadat ik m'n koffie op had, heeft Albert me naar huis gebracht, waar ik meteen naar bed ben gegaan. Ik was bekaf, maar o zo happy dat ik hierbij aanwezig was geweest. Het was een heel gezellige avond geweest. Ik zag aan de gezichten van alle aanwezigen dat ook zij genoten hebben.
De volgende dag heeft de groep gezamenlijk alles opgeruimd zodat niets, maar dan ook niets aan de avond daarvoor werd herinnerd. De familie Van Lottum had weer een nette, schone tuin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten